Malam ni sapa keluar hah?

بسم الله والسلام على رسول الله

This is my view regarding: Television

Aku teringat satu perbincangan di dalam kereta sewaktu aku masih menuntut di sebuah institut pengajian tinggi awam satu masa dulu. Dan setiap kali aku tengok tv, aku teringat isi perbincangan tu.

-Jangan tipu, tell the truth will ya?-

All right tak la setiap kali, more like everytime I see reality tv shows, specifically the talent-searching type. Example, Akademi Fantasia (AF).

Masa tu, ada sorang senior tu buka topik (aku masa tu junior je, tumpang kete senior utk ke program discussion). Dia kata, bukankah Rasulullah ada bersabda mafhumnya: Ubahlah kemungkaran yang kamu lihat itu dengan tanganmu, jika tidak, maka dengan lidahmu, dan jika tidak mampu, maka dengan hatimu, dan itulah selemah-lemah iman. Jadi, camne kalau kita tengok rancangan maksiat kat tv, contohnya AF la. Kita tahu yang rancangan tu memang mungkar, dan aku benci dalam hati bila tengok AF. Tapi ada masanya aku rasa best jugak AF ni. Adakah ketika itu aku termasuk dalam golongan yang tidak memiliki walau selemah-lemah iman pun?

Apa pendapat anda? Aku sendiri dah lupa apa jawapan senior aku yang lain. Fikir-fikirkan.

5 komen:

izzahismail said...

if you have the answer, let me know eh? i am a tv freak .shame on me.

p/s:dulu sekolah mane eh?

Muslim4Life said...

insya allah, I myself like to watch movies and dramas. but not a fan of AF and the likes...huhu.

dulu sekolah kat bandar kluang...one of the schools there... =P

izzahismail said...

not an AF fan too.curious for the answer anyway.

smakj ke?

Muslim4Life said...

This is what I gather from the web, but pondering upon these fatwas, I think asking an ustaz is essential...

Seorang Tuan Guru yang buta; tidak pernah menonton TV semenjak dilahirkan; ditanya berkenaan hukum menonton TV. Memandangkan sesuatu hukum yang dijatuhkan perlu mengetahui terlebih dahulu benda yang hendak dihukumkan, dia telah meminta dari mustafti (orang yang bertanya) agar mendatangkan TV kepadanya.

Ketika TV berada di depannya, dia meraba-raba TV tersebut, dan dia tidak boleh menjatuhkan hukuman.

Apabila dipasangkan TV tersebut, terbunyi bacaan Al-Quran, maka guru tersebut terus mengatakan bahawa hukum menonton TV adalah sunat.

Melihat kepada fatwa Tuan Guru Buta tersebut bahawa hukum menonton TV adalah sunat adalah hukum yang tidak berapa tepat. Ini kerana, menonton TV itu sendiri mempunyai berbagai-bagai kategori. Menonton AF tidak sama hukumnya menonton Al-Kuliyyah. Menonton Malaysia Idol tidak sama hukum menonton Forum Perdana Ehwal Islam (walaupun hukumnya sudah hampir sama sebab ahli panel perempuan sudah bertabarruj) dan sebagainya.

and this is Dr. Yusof al-Qardhawi's fatwa regarding it, follow this link

izzahismail said...

oh.ok.
yup.coincidently time dye dgr tuh tgh ayat al-quran.

will read the link!

FIKIRLAH APA AKHIRNYA, SEBELUM ENGKAU MEMULAINYA...