Free Palestine!

بسم الله والسلام على رسول الله

This is my view regarding: Palestine

Apabila kita mendapati kesukaran yang melampau menimpa kita, begitu juga apabila musuh melampau-lampau menindas kita, maka kita memerlukan 2 adab yang hebat bersama Allah swt. Ini terdapat pada peribadi Rasulullah. Kita mengambil kedua-duanya dari baginda.

Adab pertama itu adalah pengaduan kepada Allah, bukan kepada makhluk.

Menanti bantuan, sokongan, serta pertolongan itu bukanlah dari manusia. Mereka tidak memberi faedah mahupun kemudaratan. Bukan juga dari barat mahupun timur. Tetapi ianya dari Allah sahaja.

"Ya Allah, aku mengadu kepadaMu"

Dalam riwayat yang lain, "KepadaMu aku mengadu"

Jadi, pengaduan itu kepadaNya dan bukan kepada makhlukNya.

Pengajaran kedua, baginda tidak menyebut; "Aku mengadu kepadaMu kebencian mereka," iaitu kekufuran mereka, cercaan dan penindasan mereka, tetapi baginda menyebut; "Aku mengadu kepadaMu tentang keupayaanku yang lemah ini."

Kita dapat pelajari bahawasanya apabila kita ditimpa dengan apa yang terjadi hari ini, supaya kita mengadu kepada Allah, bukan kepada makhluk, dan kita mengadu kepada Allah tentang diri kita, bukan makhluk lain. Kita tidak mengadu kepada makhluk juga bukan mengenainya.

Maka, apabila kita dapat merealisasikan pengertian ini, maka telah terbuka untuk kita satu pintu daripada pintu-pintu anugerah Isra' dan Mi'raj.

- Al-Habib 'Ali Al-Jufri.


Unofficial national anthem of Palestine. Ya Filastin, Innallaha ma'akum...
Translation here.

1 komen:

faizalMS said...

hablun minallah wa hablun minannas ko,dho?!hehe..

FIKIRLAH APA AKHIRNYA, SEBELUM ENGKAU MEMULAINYA...