Minyak...oh minyak...

بسم الله والسلام على رسول الله

This is actually an article I read in Mingguan Malaysia on 8th June 2008. An article, dealing with the worries on the oil price-hiking from a new perspective; a religious one, yet I find it unorthodox. Alhamdulillah, a friend of mine e-mailed me the copy of the article, together with the source link.

This is the link to the original site of the article, written by Dr Asri Zainal Abidin, let's read!

Agama Bukan Candu untuk Mengkhayalkan Orang Miskin

Yesterday (9th June), the Government has agreed to cut some allowances (elaun keraian, as I heard it) by 10% from the ministers, including Prime Minister. And there's limitation upon going abroad for them, also no new jobs to be created on Government sector except in critical areas. Pak Lah said the Government has saved RM 2 billions by cutting those budget. Imagine how many money have been wasted before this, and how wealthy the 'keraian' and 'lawatan rasmi ke luar negara' have been!

Excerpt from the article (that I found interesting):

"Saya suka dengan jawapan al-Imam al-Nawawi ini. Saya tahu, selepas ini banyak forum-forum perdana, ceramah-ceramah di radio dan televesyen akan memperkatakan tentang kewajipan berjimat cermat. Maka ustaz, ustazah dan penceramah pun –atas pemintaan penaja yang membayar harga ceramah- akan bersungguh-sungguh menyuruh orang-orang bawahan untuk berjimat cermat."

"Maka insaflah mak cik dan pak cik yang barangkali teringatkan tulang ikan yang pernah dibuangnya padahal masih ada sedikit sisa isinya yang melekat. Itulah membazir namanya. Maka, atas keinsafan dan taubat itu, mungkin ada yang akan mula mengurangkan makan nasi lemak daripada sebungkus seorang kepada sebungkus yang dikongsi bersama. Air kopinya yang memang sudah ‘ceroi’ akan ditukar kepada yang warna hitamnya antara kelihatan dan tidak. Maka selamat negara kita ini, disebabkan pakcik dan makcik, pak long dan mak long, pak lang dan mak lang di kampung sudah mengubah gaya hidup mereka."

"Jika saya hadir ke forum yang seperti itu, saya ingin bertanya soalan, tapi soalan yang belum ‘dijakimkan’, “apakah agama ini dihantar oleh Allah untuk menghukum manusia bawahan dan menghalalkan yang lain tidur dalam kekenyangan dan kemewahan?”. Sebelum harga minyak naik, telah sekian mereka yang berada di teratak usang itu menjimat makan dan pakai. Saban hari mereka mengira belanja untuk memboleh mereka terus hidup di kala negara dunia belum menghadapi krisis harga minyak."

"Maka alangkah buruknya seorang presiden, atau sultan, atau raja, atau perdana menteri, atau menteri besar, atau menteri yang makan dengan mewah daripada peruntukan harta negara atau negeri sedangkan rakyatnya dalam kesusahan. Ketika rakyat membilang butiran beras, helaian ringgit untuk persekolahan anak, keperitan membayar sewa rumah, api dan air, sementara mereka yang berkuasa ini pula menghadiri jamuan negara dan negeri itu dan ini."

The rest of it, you need to read on you own for you to understand. There's more articles that you'll find beneficial. May Allah rewards the writer blessings and forgives his sins. Amin.

http://drmaza.com

2 komen:

izzahismail said...

a very good post ;))
i'm wishing that they eventually read this.

p/s:kuantan,here i come!!

Muslim4Life said...

izzah,
post copy paste je...huhu...

FIKIRLAH APA AKHIRNYA, SEBELUM ENGKAU MEMULAINYA...