Terima Kasih Cikgu!

بسم الله والسلام على رسول الله

Semalam, sekolah tempat aku kerja dulu buat majlis perpisahan. Buat gitu2 je, utk aku dan 2 cikgu lain. Bila time nak balik, budak2 yang kuang hajo dgn aku dulu, ramai2 berbaris pastu mintak maaf.

Aku masa tu rasa malas sangat nak pandang muka diorang. Salam sekadarnya, dengar tak dengar, pastu terus naik moto dan blah selajunya. (Afterall, diorang yang buat aku melarikan diri dulu.)

Dalam perjalanan balik tu, tiba2 aku rasa hiba plak. Aku rasa macam aku plak yang jadi budak2. Padahal diorang nak mintak maaf je pun...

Kesimpulannya, aku memang tak layak jadi guru. Aku takde kesabaran dalam melayani kerenah budak2. Aku takde ketrampilan dan wibawa. Apa nak buat, jadi cikgu ni pun main terjah je. Ingatkan senang, rupanya masya Allah...

Kalau nak ikutkan, time sekolah dulu, lagi banyak salah aku buat. Tidur dalam kelas (sampai matrik pn still tidur lagi), bising, main2 kat kelas @ Lab, songlap barang2 bioLab (boss criminal, hehehe), baling potassium kat tandas SMAKJ (sehingga mengakibatkan letupan - tapi bukan aku yang buat), tak buat homework, copy assignment n report (sampai 3 kali kena warning) dan pelbagai lagi la...ish3...

Mujur semua guru2 aku dari sekolah rendah sampai matrik sabar2 orangnya, dan mujur mereka tak lari macam aku. Kalau tak, apa jadi kat aku tak taula.

Jadi, sempena hari guru hari ni, mari kita kenang jasa orang2 yang mendidik kita selama ni, hingga kita mampu mencapai tahap di mana kita sekarang. Alhamdulillah, dan terima kasih cikgu!

Guru adalah jurutera insan
- kata-kata guru tuisyen add math aku time kat SMAKJ

0 komen:

FIKIRLAH APA AKHIRNYA, SEBELUM ENGKAU MEMULAINYA...