Nashidine IV...utk para Mujahidin

بسم الله والسلام على رسول الله

Jom dengar lagu ni..nasyid yang dinyanyikan dalam era Bosnian Muslims Struggle dalam pertengahan 90'an...di mana ramai orang Islam di Bosnia dibunuh, diperkosa dan diseksa, tapi sedikit sekali tentera Islam yang ada untuk mempertahankan mereka...

Aina Jundu 'l-Muslimeen...sampai sekarang pun kita masih tertanya, Palestin dan al-Quds terus bergolak, sedang saudara dekat mereka (orang2 Arab) masih sibuk dengan persidangan tanpa tindakan...kita sendiri (baca: aku), apa yang kita buat??!!

Liriknya tak lengkap...puas aku search, ini je yang dapat...siapa2 dapat betulkan (lirik @ maknanya) aku amat berterima kasih...aku terjemahkan dari English (aku rasa ada salah kat kat translation tu) yang aku rasa paling dekat dengan teks arab yang ada ni. Ada sebahagian rangkap yang aku tak tahu...saamihni ya ikhwaan...sapa nak teks arab, ada kat aku...

Unknown Artist - Ayna Jundu 'l-Muslimeen

Ayna jundu 'l-Muslimeen 2x
Ayna hum mimma nu'ani min wuhuusyin haqeedin

Di mana tentera Muslimin?
Di mana mereka ketika kami menderita serangan raksasa yang dengki?

Fi Sarayifu dimaa'
Taghmuru 'l-'ardha 'l-fadhaa'
Sorihaati bi 'l-nidaa'
Tastatsiiru 'l-naa-imiin

Sarajevo penuh dengan darah
Yang memenuhi segenap ruang tanah
Dan para wanita menjerit dan memanggil
Mereka yang sedang terlena

Lau nazhartum lid-dhahaya
Li tara mithla 'l-shazhaya
Haulahum ... Al-manaya
Wa 'l-nashara yarqusun

Jika anda melihat para mangsa
Anda akan lihat mereka bertaburan dalam cebisan
Sekeliling mereka bulatan kematian
Dan orang-orang Kristian yang sedang menari

Dzabahuna bi 'l-shiyahi
Waramuna fi 'l-miyah
Wa akhi 'anni ...
... bi maalin au banun

Mereka menyembelih kami ...
Dan melempar kami ...
...
...

Masjidi qad haddamuhu
Wa hilali kasaruuh
Wa abi lam yarhamuuh
Raghma atsqaali 'l-siniin

Mereka musnahkan masjidku
Dan menghancurkan bulan sabitku
Ayahku tidak mereka kasihani
Walaupun umurnya telah lanjut

Manzili lam yatrukuuh
Fawqa ra'-si qawamuuh
Kullu syai-in afsaduuh
Tahta 'aini 'l-muslimeen

Rumahku mereka tidak tinggalkan
Mereka musnahkannya di atas kepalaku
Mereka musnahkan segala sesuatu
Di depan mata para Muslimin
'Ardhu abkari 'stabiih
Wasoghiri dza dzabiih
Wa dima-i fi 'l-suthuuh
Tastatsiiru 'l-na-imiin

(belum dapat diterjemahkan)

Ibnati shorat sabiyya
Ba'da ma 'aasyat abiyya
Laitani dzaqtu 'l-maniyya
Qabla ma 'ardhi yaruuh

Anak perempuanku tertawan
Dia menjadi kebanggaanku sebelum ini
Aku harap agar aku mati
Sebelum maruahku diinjak seperti ini

Nahnu arbaabu 'l-kifaah
Lau tamallakna 'l-silaah
La-ataina bi sobaah
Wa 'nthawa 'l-laylu 'l-haziin

Kami boleh berjuang sendiri
Andai senjata milik kami
Kami akan datang pada waktu pagi
Dan malam-malam kesedihan akan berlalu

Laisa ghayra 'l-ittihaad
Munqidzan haadzihi 'l-bilaad
Min solibiyyin araad
Lau yubaada l-muslimuun

Tiada selain perpaduan
Yang dapat menyelamatkan negara ini
Dari tentera-tentera Salib
Yang ingin melenyapkan umat Islam

Dengar di sini [Ayna Jundu 'l-Muslimeen]
Ctrl + click utk dengar di tab lain.
Wallahu a'lam
______________

0 komen:

FIKIRLAH APA AKHIRNYA, SEBELUM ENGKAU MEMULAINYA...