WinXP vs Vista

بسم الله والسلام على رسول الله

Aku ada argue dengan sorang member berkenaan dengan OS yang paling best setakat ni. Dia guna WinXP, aku pulak Vista. Macam2 la yang kitorang bincangkan, interface la, security, compatibility, hardware requirements...etc2...

Sebenarnya, guna OS mana2 pun sama je...asal boleh buat kerja sudah. Dua2 pun ada kelebihan, ada kekurangan masing2. Takde masalah pun sebenarnya..huhu.

But seriously, pada aku, kalau jenis PC yang menjadi idaman ramai ni (selalu ada orang pinjam @ guna), Vista lagi best sebab ada Parental Control. Boleh kawal penggunaan PC ikut waktu2 yang anda sukai. Apabila tiba waktu yang anda restrict, PC anda akan secara automatik memaparkan skrin log on. Jadi, tiada lagi masalah penggunaan PC overtime...huhuhu.

Parental Control screen

Satu lagi ciri best pada Vista (certain edition only) adalah complete PC backup. Orang mcm aku, yang suka godek2 PC sampai jahanam memang sangat memerlukan benda ni. Sebenarnya ada je software yang boleh kita guna utk backup, macam Nero 7, tapi setakat ni, complete backup ni je yang boleh digunakan (baca: aku gunakan) utk restore windows kalau kita langsung takleh log on, iaitu menggunakan windows recovery environment sebelum startup.

Selain dari 2 ciri ni, contohnya Windows Aero, Sidebar, Start Menu, Winflip, Live Icon dan lain2 yang melibatkan graphic interface, kita boleh dapatkan installer untuk digunakan di WinXP. Untuk Aero, anda boleh menggunakan Vistamizer - ada kebanyakan ciri2 Aero macam Winflip, Live Icon, Sidebar..etc. Ada 2 version, 2.2 dan 2.5. Version 2.2 lagi stable, tapi masalah kat 2.5 tu cuma kat winflip saje (ikut pengalaman aku la), jadi anda boleh untick winflip time installation. It should do the trick, insya Allah.

Untuk start menu, anda boleh download ViStart. Kat site ni juga ada start button yang melengkapkan lagi penyamaran OS anda...huhu.

Make no mistake...this is XP, not vista

Penghujung tahun lepas, Microsoft ada keluarkan SP3 untuk WinXP. Reviews yang aku baca mengatakan bahawa performance SP3 lagi bagus dari Vista, "well, it's Vista without the crap," kata diorang. Member aku ada la download tapi dia tak notice pun apa2 perubahan besar kat PC dia. Sama je macam dulu, katanya.

Aku pun tak tau sebab bila aku nak download je, link tu dah tak available lagi. Takpun PC aku yang tak ready for the update. Mungkin gak Microsoft takut Vista tak laku...huhu.

Untuk review SP3, boleh baca di sini. Untuk Vista, di sini.

Kalau tak berminat, boleh klik link2 di sebelah kanan screen. Have a good day!

Wallahu a'lam.

0 komen:

FIKIRLAH APA AKHIRNYA, SEBELUM ENGKAU MEMULAINYA...