Makan ikut jenis darah?

بسم الله والسلام على رسول الله

Aku terbaca kat majalah Astroview keluaran Mei, ada satu artikel berkenaan dengan pemakanan...tajuknya 'Diet mengikut kumpulan darah'. Menarik, aku pun teruskanlah membaca (sebenarnya baca nak tengok ada citer apa hari ni kat Starworld..huhu)

Disebabkan ada info yang berguna untuk kita semua, di sini aku lampirkan ringkasan dari apa yang tertulis kat artikel tu. Siapa2 yang ada langgan Astroview (edisi BM), boleh baca sendiri keluaran Mei di muka surat 36. Or you can follow this link to the author's page. Em, not the author of that article, but yang empunya idea...hehehe.

Menurut Dr Peter D'Adamo dalam bukunya yang berjudul 'Eat Right for Your Type', makanan yang kita makan akan mengalami tindak balas kimia yang menghasilkan satu faktor yang dikenali sebagai lectin, iaitu kesan gumpalan kandungan protein tinggi dalam makanan itu dengan faktor lain yang boleh memberi kesan kepada darah.

Walau bagaimanapun, kebanyakan protein jenis ini tidak merbahaya kerana sistem imunisasi manusia mampu melindungi badan daripadanya. 95% lectin dinyah segera dari tubuh badan, sementara 5% lagi akan dirembes ke aliran darah, lalu menghasilkan pelbagai kesan pada organ2 tertentu bergantung pada jenis darah yang ditemuinya.

Dr D'Adamo membahagikan makanan kepada 3 kategori: 1) makanan yang sangat digalakkan kerana boleh bertindak sebagai ubat @ penawar, 2) makanan yang dibenarkan kerana tidak membahayakan kesihatan, dan 3) makanan yang seharusnya dielakkan kerana boleh menjadi 'racun' kepada organ dalam badan.

Di sini dinyatakan, bagi mereka yang berdarah O (sama macam aku), mereka digalakkan makan makanan laut, daging, hati, garam, bayam dan brokoli. Dan antara makanan yang dilarang termasuklah gandum (isk..takleh makan cekodok lagi pasni...), jagung, pepucuk (yang tumbuh secara bercambah), kubis bunga dan biji sawi.

Bagi darah A (dikenali sebagai penggemar sayuran), mereka digalakkan makan sayuran hijau, nanas, minyak sayuran dan kacang soya. Mereka perlu elakkan antaranya makan daging (betul ke ni...?), hasil tenusu, dan gandum.

Bagi yang berdarah B, mereka boleh makan kebanyakan daging dan sayuran. Cuma yang perlu dielakkan jagung, kekacang, bijan dan gandum (dari tadi asyik takleh makan gandum..macam tak logik la pulak). Bagi kumpulan darah AB, profil diet sama seperti yang berdarah B, tapi mereka perlu elakkan satu lagi, daging merah.

Well, that's all about it. Anda perlu penjelasan lebih lengkap, boleh dapatkan buku Dr D'Adamo di pasaran (ada kot, agaknya...hehe). Aku pun rasanya kena lebih berhati2 dalam pemakanan...dan sama2 la kita menjaga kesihatan. Jangan lupa bersyukur atas pemberian Allah yang menjadikan kita sihat. Mafhum hadith yang pernah aku belajar dulu; 2 nikmat yang mana manusia sering lalai dengannya, sihat dan masa lapang.

Have a nice life!

1 komen:

Anonymous said...

Terima kasih muga terus menulis untuk semua

FIKIRLAH APA AKHIRNYA, SEBELUM ENGKAU MEMULAINYA...